Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

Γενική συνέλευση της Ι.Λ.Ε.Κ.

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2022

  •  Ένταξη στο μητρώο υπουργείου πολιτισμού.
  • Τεκμηρίωση αντικειμένων και μικροσυλλογών.
  • Εκπαιδευτικά προγράμματα με δημοτικά σχολεία Βιρού , Σιναράδων.
  • Φύλακας για 6 μήνες  ως πρακτική άσκηση των σπουδών στο ΙΕΚ του νησιού μας.
  • Εκδήλωση  για τα 40 χρόνια του λαογραφικού μουσείου – τιμή στον Νίκο Πακτίτη.
  • Συνεργασία με τη σχολή ξεναγών και επίσκεψη των σπουδαστών της στο μουσείο μας.
  •   Έκδοση του βιβλίου του Γιώργου Σουρτζίνου «Η Κέρκυρα του Μεσοπολέμου 1918 – 1939» σε συνεργασία με την περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Παρουσίαση του στις 28 Δεκεμβρίου στην Αναγνωστική Εταιρεία. Το αγκάλιασε ο κόσμος.
  • Ανελλιπής  συμμετοχή στις ολομέλειες του ΔΙΜΙΝ και στήριξη των δράσεων του με κορυφαία την τριήμερη συνάντηση 25 με 27 Μαΐου των μουσείων του δικτύου στην Κέρκυρα.
  • Συμμετοχή του χορευτικού μας  6η Συνάντηση "Χορεύουμε Ελλάδα" Καστελλάνοι Μέσης 31-7-2022 και στην εκδήλωση του καλοκαιριού.
  • Τεράστια αύξηση των επισκεπτών στις σελίδες στα κοινωνικά δίκτυα και στο blog . Ανάρτηση μας στο facebook ξεπέρασε τα 10.000 άτομα…το blog έχει ξεπεράσει τις 39.000 επισκέψεις. Προβολή όχι μόνο του μουσείου μας και του χωριού μας, αλλά της Κέρκυρας και των Ιονίων νήσων.

ΑΝΑΓΚΕΣ – ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ – ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ.

  • Επιστημονική διευθύντρια.
  •  Συντήρηση κτιρίου και εκθεμάτων.
  • Παρουσίαση των αντικειμένων με βάση την τεκμηρίωση που έχει γίνει.
  • Συμπλήρωση των συλλόγων μας με δωρεά του Γιώργου Σουρτζίνου
  • Αύξηση της επισκεψιμότητας
  •  Αγορά του διπλανού κτιρίου κληρονόμων Σωκράτη Γραμμένου. Δυνατότητα δημιουργίας κέντρου λαογραφίας.

Εικόνες από τη σημερινή (12-2-2023) γενική συνέλευση της Ι.Λ.Ε.Κ στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Σιναράδων. Παραβρέθηκαν η περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κυρία Ρόδη Τσαγκαροπούλου - Κράτσα, οι βουλευτές του νόμου Κέρκυρας κύριοι Σωτήρης Γκίκας, Αλέξανδρος Αυλωνίτης και Δημήτριος Μπιάγκης, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου κύριος Δημήτριος Μεταλληνός, ο αντιπεριφερειάρχης κύριος Κώστας Ζορμπάς, ο πρόεδρος του συνδέσμου πολιτισμού, αθλητισμού και περιβάλλοντος κύριος Σπύρος Μωραΐτης, ο πρώην νομάρχης κύριος Στέφανος Πουλημένος, ο πρώην δήμαρχος Παρελίων κύριος Σπύρος Κροκίδης, από το εμπορικό επιμελητήριο ο κύριος Στέφανος Μέξας, η επιμελήτρια του παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κάτω Κορακιάνα κυρία Μαρίνα Παπασωτηρίου, ο διευθυντής της ορθοπεδικής κλινικής του νοσοκομείου κύριος Σπύρος Καρδακάρης και πλήθος φίλων. Εξαιρετική η συμμετοχή του χορευτικού μας που μας τραγούδησε κι όλας , υπό την διδασκαλία της δασκάλας μας Φένιας Κοντού.









Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

Δοχείο μέτρησης λαδιού

#AντικείμενοΤηςΕβδομάδας

● Δοχείο μέτρησης λαδιού

●Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Κέρκυρας «ΝΙΚΟΣ ΠΑΚΤΙΤΗΣ

Δοχείο μέτρησης λαδιού της περιόδου που τα Επτάνησα ήταν υπό Αγγλική κυριαρχία.Κατασκευασμένο από χαλκό έχει διαστάσεις 62 cm ύψος και διάμετρο βάσης 45 cm. Η χωρητικότητα του σε λάδι είναι 50 λίβρες (λίμπρες). Αυτό σημαίνει ότι το λάδι που περιείχε ζύγιζε 50 χ 453,59 γραμμάρια = 22,679 κιλά. Χρησιμοποιήθηκε από το 1815 μέχρι και το 1864 και ενδεχομένως μερικά χρόνια αργότερα. Αντικαταστάθηκε από την Ξέστα, δοχείο λαδιού που περιέχει 18 λίτρα λάδι, όσα και το δοχείο –τενεκές λάδι που πουλούν οι παραγωγοί. Το ένα λίτρο λάδι ζυγίζει 915 γραμμάρια.

_______________
_______________

Κείμενο - φωτογραφία : Φώντας Αλαμάνος
_______________

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023

Οι αμυγδαλιές τσι Κέρκυρας



Η Κέρκυρα τη δεκαετία του 1920 παρήγαγε ετησίως 150.000 έως 200.00 οκάδες αμύγδαλα και το 1/5 της παραγωγής εξαγόταν συνήθως υπό μορφή ψίχας. Πριν από τον μεσοπόλεμο η παραγωγή στο νησί έφθανε στις 600.000 οκάδες. Ο αριθμός των δέντρων ( αμυγδαλιές) υπολογιζόταν σε περισσότερα από 100.000.

Το μεγαλύτερο μέρος προερχόταν από το βόρειο τμήμα του νησιού. Πρώην δήμοι Ιστωναίων, Αμφιπαγητών, Ακρολοφιτών  και κυρίως από τα χωριά Πάγοι, Μαγουλάδες, Σφακερά, Επίσκεψη, Παντελεήμονας, Λαύκι.

Η αμυγδαλιά  ήταν το δεύτερο σε σπουδαιότητα δέντρο μετά το ελαιόδεντρο.

Από το βιβλίο του Γιώργου Χ. Σουρτζίνου: Η Κέρκυρα του Μεσοπολέμου (1918 – 1939)

Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Κέρκυρας έκδοση 2022.

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023

Ένα άμπιτο από την Πύλαρο

 Κοργιαλένειο Μουσείο: 

Το έκθεμα του Ιανουαρίου:  Ένα άμπιτο από την Πύλαρο.


Το Κοργιαλένειο Μουσείο στις διάφορες συλλογές του κατέχει μεγάλο αριθμό αντικειμένων, τα οποία έχουν σχέση με τη γυναίκα και τον κόσμο της: Σειρά προσωπογραφιών από σημαντικούς Έλληνες και ξένους ζωγράφους` αστικές, περίτεχνες τουαλέτες από πολύτιμα υφάσματα για διάφορες περιστάσεις` πλεκτές  δαντελένιες μπλούζες  και ασπρόρουχα διακοσμημένα με δαντέλλες` υποδήματα, καπέλλα, γάντια, τσαντάκια και άλλα εξαρτήματα γυναικείας αμφίεσης`  φορέματα γυναικών της υπαίθρου και ασπρόρουχα με δαντέλλες` μικρή συλλογή από ριπίδια (βεντάλιες)` χρυσά και αργυρά κοσμήματα από ντόπιους και ευρωπαίους χρυσοχόους` αντικείμενα καλλωπισμού` μεγάλο αριθμό κάθε είδους δαντελλών ελληνικών και ξένων, οι οποίες είναι έργα τόσο των γυναικών της αστικής τάξης όσο και των χωρικών` εργαλεία για τα χειροτεχνήματά τους, μερικά από πολύτιμα υλικά(αργυρές βελόνες, αργυροί κλώστες, ξυλόγλυπτες μπουστίνες κ.ά.),κυάλια για την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων από τα θεωρεία, αργαλειό` πιάνα που ανήκαν σε γυναίκες,  κ.ά.  Ο μεγάλος αριθμός και η ποικιλία των αντικειμένων που αφορούν στη γυναίκα μπορεί να τροφοδοτήσει  πολλές επί μέρους επιστημονικές μελέτες και να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα για την κοινωνική θέση των γυναικών της Κεφαλονιάς  και για τις ασχολίες τους, για το επίπεδο ζωής τους και την ευημερία της αστικής τάξης, ενώ τα ποικίλα εκθέματα βοηθούν στην κατανόηση των διαφορών μεταξύ των αστών και των απλών χωρικών, γενικά των λαϊκών τάξεων, οι οποίες παρακολουθούσαν τη μόδα, όπως και οι αστοί, με τη διαφορά ότι τόσο τα φορέματα όσο και άλλα σκεύη εξοπλισμού διέφεραν μεταξύ τους μόνο ως προς την ποιότητα των υλικών που  χρησιμοποιούσαν. Πρόκειται για θησαυρούς ανεκτίμητης ιστορικής κυρίως αξίας που προάγουν τις γνώσεις μας για την κοινωνία στην Κεφαλονιά, κυρίως κατά τον δέκατο ένατο αιώνα και έως το 1953.

 Για τον μήνα Ιανουάριο σας προτείνουμε το άμπιτο μιας δεκαεξάχρονης νύφης από την Πύλαρο:


Άγνωστη μοδίστρα, Άμπιτο, 1899, μετάξι, 51+93 εκ.,

 Λαογραφική Συλλογή, δωρεά Δήμητρας Σταύρου

Σώκαρη 1978, Α.Μ. 1955.1978

Το 1978, η Δήμητρα Σταύρου Σώκαρη δώρισε στο Κοργιαλένειο Μουσείο το άμπιτο που ανήκε στη νόνα του συζύγου της, Νίτσα, κόρη του Γεωργίου Αθανασούλη από τα Ποταμιανάτα. Η Νίτσα (1874-1958) παντρεύτηκε το 1890 σε ηλικία 16 ετών. Άμπιτο (ιταλ. abito) ονομαζόταν το  φόρεμα που φορούσαν οι νύφες την ημέρα του γάμου τους και στη συνέχεια μια ολόκληρη ζωή ως «καλό φόρεμα». Συνήθως, οι μαστόρισσες(μοδίστρες) στα χωριά αντέγραφαν τα αστικά φορέματα και τα απέδιδαν απλοποιημένα και καμιά φορά άτεχνα. Το παρόν άμπιτο συντηρήθηκε με μεγάλη προσοχή και σεβασμό στην αυθεντική μορφή του από την Ελένη Κοσμετάτου το 1999.

Το άμπιτο της Νίτσας Αθανασούλη-Σώκαρη είναι από καφέ μεταξωτό ύφασμα σε απλή γραμμή: Αποτελείται από δύο μέρη: τον μπούστο και τη μακριά φούστα. Ο μπούστος, με πλατειές μανσέτες στα μακριά στενά μανίκια, κλείνει με 23 χειροποίητα κουμπιά , ντυμένα από το ίδιο ύφασμα. Στη μέση εφαρμόζει με μια πλατιά λωρίδα υφάσματος εν είδει ζώνης και ολόγυρα στο κάτω μέρος τελειώνει με πλατύ πρόσθετο τμήμα υφάσματος που διακόπτεται μπροστά και σχηματίζει δύο φύλλα. Η φούστα είναι ποδήρης (μακριά μέχρι τους αστραγάλους) και  τελειώνει σε πλατύ «καμούφο»(διακοσμητική λωρίδα) με ελαφρά σούρα. Στη φούστα διακρίνεται εσωτερική τσέπη, η πουρνάρα, η οποία ήταν συνήθης στη γαλλική μόδα  μέχρι τα τέλη του δεκάτου ογδόου αιώνα. Από τη στιγμή όμως που επεκράτησε ο Νεοκλασικισμός, ο οποίος δεν ανεχόταν «φουσκώματα» και άλλα πρόσθετα διακοσμητικά στοιχεία που «βάραιναν» το φόρεμα, η πουρνάρα καταργήθηκε, αλλά στην περίπτωσή μας επιβιώνει. Ο Νεοκλασικισμός επέβαλε τη λιτή γραμμή και στη μόδα και στα έπιπλα.

Το άμπιτο  μπορούσε να περάσει από τη μητέρα στην κόρη, όπως συνάγεται από αναφορές σε προικοσύμφωνα, και όπως προαναφέρθηκε αποτελούσε και στον έγγαμο βίο το «καλό» φόρεμα.  Σε  ορισμένες περιπτώσεις η φούστα ήταν πιο μακριά πίσω, ώστε να σέρνεται στη γη. Τότε το άμπιτο ονομαζόταν στράσινο, από το ιταλικό strascinare που σημαίνει σέρνω επί της γης. Για την προστασία του υφάσματος έρραβαν στο εσωτερικό του ποδόγυρου μια λωρίδα υφάσματος με πέλλο σαν βούρτσα. Άμπιτο ονομαζόταν γενικά το καλό φόρεμα μέχρι και τις παραμονές των σεισμών 1953 που ανέτρεψαν τη την έως τότε ζωή των κατοίκων και έβαλαν  ταφόπλακα στον λεγόμενο Επτανησιακό πολιτισμό. Το άμπιτο που παρουσιάζουμε εδώ είναι το μοναδικό αγροτικό άμπιτο στη λαογραφική συλλογή του Κοργιαλενείου Μουσείου και  έτσι δεν μπορούμε να  εξαγάγουμε γενικότερα συμπεράσματα για τη μορφή του κεφαλονίτικου άμπιτου. Αν κάποιος έχει στοιχεία για άλλο άμπιτο ή σχετικές φωτογραφίες θα είμαστε ευγνώμονες αν μοιραζόταν μαζί μας τις πληροφορίες που διαθέτει.

Η Έφορος

Δώρα Μαρκάτου

Πηγές- Ενδεικτική βιβλιογραφία: